مزایای افزایش سرمایه شرکت

فهرست مطالب

متا دیسکریپشن : مزایای افزایش سرمایه برای یک شرکت چیست؟ آشنایی با افزایش سرمایه شرکت و بررسی تمام مزایای آن برای مدیریت درست سرمایه.

مزایای افزایش سرمایه شرکت

وجود سرمایه به اندازه کافی و البته روبه رشد در یک شرکت، مانند هر کسب و کار دیگر، از جنبه های اساسی تجارت در نظر گرفته می شود. از این رو مدیران باید با مزایای افزایش سرمایه شرکتها آشنا شده تا برای بیشتر شدن آن تلاش کنند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که این مزیت ها چیست و درباره آن ها اطلاعات کامل را کسب خواهیم کرد.

با افزایش سرمایه شرکت بیشتر آشنا شویم

نخست بهتر است بررسی کنیم که منظور از افزایش سرمایه شرکت چیست. شرکت ‌ها برای تضمین پیشرفت و توسعه، اغلب نیازمند منابع مالی قوی هستند تا بتوانند برنامه‌ ها و هدف ‌های خود را به دست آورند. افزایش سرمایه به عنوان یکی از مسیرهای اساسی تامین منابع مالی برای پروژه ‌ها مطرح می شود. معمولا زمانی که نیاز به افزایش سرمایه مطرح می شود، تغییر قابل توجهی در قیمت سهام شرکت ایجاد خواهد شد.

نگاه به اساسنامه شرکت ‌ها این موضوع را نشان می ‌دهد که مبلغ سرمایه اولیه یکی از نکات حیاتی در این اسناد است. این سرمایه اولیه از طریق سهامداران تأمین می ‌شود. اما در بعضی مواقع، اندازه این سرمایه نسبت به دارایی‌ های شرکت کمتر می باشد، در نتیجه، شرکت می‌ بایست با اقداماتی سعی در افزایش سرمایه کند.

افزایش سرمایه می ‌تواند از راه ‌های مختلفی اتفاق بیافتد. از جمله انواع افزایش سرمایه می توان از طریق تجدید ارزیابی دارایی ‌های شرکت، بهره‌ مندی از سود انباشته، یا تأمین سرمایه از طریق آورده‌ های نقدی و مطالبات سهامداران و یا استفاده از سلب حق تقدم و همچنین صرف سهام را نام برد. این تنوع در راهکارهای افزایش سرمایه، نشان ‌دهنده اهمیت استراتژی ‌های متنوع برای تأمین منابع مالی و پیشرفت شرکت ‌هاست.

مزایا افزایش سرمایه برای شرکت ها کدامند؟

جال که با مدل های افزایش سرمایه شرکتها آشنا شدیم  و انواع روش های آن را شناختیم نیاز است تا به مزایا افزایش سرمایه شرکتها بپردازیم. به همین علت انواع روش های بالا را بررسی کرده و مزایای آن ها را بیان می کنیم.

مزایا افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی های شرکت

در این نوع افزایش سرمایه، شرکت ‌ها از یک راهکار حسابداری موثر بهره می ‌برند که به وسیله آن با به ‌روزرسانی ترازنامه و صورت‌ های مالی خود، سرمایه خود را افزایش می ‌دهند. این رویکرد اقتصادی بدین صورت است که ارزش دارایی ‌های ثابت مانند ساختمان، زمین، ماشین ‌آلات و تجهیزات را در ترازنامه به‌ روزرسانی می ‌کنند. با این کار و در نظر گرفتن عدم تغییر در بدهی ‌ها، سرمایه شرکت افزایش می ‌یابد تا معادله حسابداری (بدهی + سرمایه = دارایی) در تعادل باشد.

افزایش اعتبار شرکت نسبت به بانک ‌ها باعث ایجاد فرصت ‌های جدید برای دریافت تسهیلات بیشتر می ‌شود. در این رویکرد، افزایش سرمایه پرداختی توسط سهامداران انجام نمی شود و این امکان به سهامداران اعتبار بالایی خواهد رساند. هم چنین کاهش قیمت سهم به ایجاد جذابیت بیشتری برای معاملات و خرید سهم منجر می ‌شود که این از مزایا افزایش سرمایه شرکت است.

البته در این فرآیند، دارایی‌ های متنوع شرکت به‌ روزرسانی شده و صورت ‌های مالی شرکت تصحیح می ‌گردند. نسبت ‌های مالی مانند بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام و بازده دارایی ‌های ثابت نیز بازنگری یا تجدید می‌ شوند. این نسبت ‌ها به‌عنوان معیارهای اساسی ارزیابی عملکرد شرکت محسوب می ‌شوند و به‌ روز بودن آن‌ ها منجر به ارزیابی و مقایسه بهتر شرکت ‌ها می‌گردد. این فرآیند باعث بالا رفتن سرمایه به صورت مستمر در ساختار مالی شرکت خواهد شد.

مزایا افزایش سرمایه از طریق سود انباشته

در این رویکرد، افزایش سرمایه توسط شرکت ‌ها، نیاز به جذب سرمایه نقدی جدید از سمت شرکت یا سهامداران نیست. به جای این روش، شرکت‌ ها معمولا پس از پایان دوره مالی، با تحلیل دقیق درآمدها، هزینه‌ ها و تقسیم سود به سهامداران، تصمیم می ‌گیرند از سودهای انباشته (که تاکنون به سهامداران و شرکا تخصیص نیافته و در بخش سود انباشته گزارش‌ های مالی شرکت ‌ها ذکر شده و انباشت شده اند)، برای افزایش سرمایه استفاده کنند.

این رویکرد، به شرکت ‌ها امکان می ‌دهد تا پروژه ‌ها و طرح‌ های جدید خود را از منابع داخلی تأمین مالی کنند و نیاز به جذب سرمایه اضافی نداشته باشند. این فرآیند به عنوان یک استراتژی مالی نوین، اقتصادی ‌تر و بهینه ‌تر برای تامین منابع مالی شرکت ‌ها مطرح می ‌شود.

هم چنین تدابیر توسعه ‌ای شرکت در حال اجر است و انتظار می‌ رود که بهبودهای قابل توجهی در سودآوری شرکت ایجاد کند. این راهبرد نه تنها برای شرکت بلکه برای سهامداران نیز مزیت دارد، زیرا نیازی به پرداخت معادل ارزش اسمی سهم به شرکت ندارد.

همچنین، با کاهش قیمت سهام شرکت پس از این افزایش سرمایه، جذابیت سهم برای معامله ‌گران افزایش می‌ یابد و این امکان را فراهم می ‌کند که سهامداران به نحو موثرتری در بازار معاملات سهام شرکت حضور یابند. این استراتژی، به عنوان یک رویکرد دینامیک و موثر، به تحقق اهداف توسعه و افزایش سرمایه کمک خواهد کرد و از مهم ترین مزایای افزایش سرمایه شرکت است.

مزایای افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی و مطالبات سهامداران

در این استراتژی افزایش سرمایه، نقش اساسی به عهده سهامداران شرکت است. شرکت این امکان را فراهم می‌ کند که اوراق حق تقدم را به سهامداران واگذار کرده و آن‌ ها را دعوت به ثبت‌ نام و پذیره ‌نویسی به مدت دو ماه کند. در این زمان، سهامداران دو راه ‌کار دارند: یکی اینکه با پرداخت مبلغ اسمی (در کشور ایران و برای شرکتهای بورسی،1000 ریال)، حق تقدم خود را به سهام عادی تبدیل کنند و یا اینکه حق تقدم خود را به سهامداران دیگر بفروشند. هر دو راه کمک می‌ کند تا سهام جدید به دارایی افراد افزوده شود.

این رویکرد برای شرکت‌ هایی که سود انباشته زیادی ندارند و نیاز به تأمین مالی برای پروژه ‌ها و طرح‌ های جدید دارند، مناسب است. این فرآیند به شرکت امکان می‌ دهد تا از طریق جلب سرمایه‌ گذاران، به راحتی به منابع مالی مورد نیاز دست یابد.

در این رویکرد منحصر به فرد، با جلب نقدینگی جدید از سمت سهامداران، شرکت قابلیت اجرای طرح‌ های توسعه ‌ای و ارتقاء سودآوری را افزایش می ‌دهد. این شیوه از افزایش سرمایه همانند افزایش سرمایه های ذکر شده قبلی، باعث کاهش قیمت سهام می ‌شود که به تبع آن، جذابیت بیشتری برای خرید برای سرمایه ‌گذاران ایجاد می ‌کند. البته با این روش، تأمین منابع مالی برای پروژه ‌های توسعه‌ ای بدون نیاز به بازپرداخت سرمایه انجام می ‌پذیرد.

برخلاف دریافت وام از بانک که زمان‌بر است، این شیوه امکان دریافت نقدینگی از سهامداران را بدون نیاز به بازپرداخت سود سرمایه به شرکت می ‌دهد. در نتیجه، باعث افزایش سرمایه شرکت خواهد شد. البته باید در نظر داشت هرچند پرداخت سود سهامداران همانند پرداخت بهره وام برای شرکت تعهد آور نیست، اما شرکتها باید بازده مورد انتظار سهامداران را برای منابعی که به شرکت تزریق کرده اند مدنظر قرار دهند.

افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم سهامداران فعلی

گاهی شرکت ها تصمیم می گیرند که به دلایلی مانند حجم بالای نیاز منابع مالی و یا عدم توانایی سهامداران کنونی شرکت برای مشارکت در این میزان افزایش سرمایه، اقدام به افزایش سرمایه کسب و کار خود از طریق فروش سهام جدید به افراد مختلف اعم از سهامداران کنونی و یا افرادی که همکنون سهامدار شرکت نیستند کنند، این کار می تواند بدون صرف و یا با صرف سهام نسبت به مبلغ ارزش اسمی سهام شرکت باشد. از مزایای عالی این نوع افزایش سرمایه می توان به ورود منابع مالی بزرگ و با کیفیت به شرکت اشاره کرد.

 

آیا افزایش سرمایه شرکت معایبی نیز به همراه دارد؟

در کنار مزایا افزایش سرمایه شرکت مانند هر موقعیت دیگر، ممکن است معایبی نیز وجود داشته باشند.

ادراک بازار

سرمایه گذاران و بازار ممکن است افزایش سرمایه را به عنوان نشانه ای از ناراحتی یا بی ثباتی مالی درک کنند. این تصور می تواند بر قیمت سهام شرکت تأثیر منفی بگذارد و به طور بالقوه ارزش سهامداران را از بین ببرد. علاوه بر این، ممکن است منجر به عدم اعتماد سرمایه گذاران موجود و بالقوه شود.

هزینه ساختار سرمایه

افزایش سرمایه اغلب شامل هزینه هایی مانند هزینه های پذیره نویسی، هزینه های قانونی و سایر هزینه های مربوط به معاملات است. در نتیجه هزینه سرمایه افزایش می یابد و سود اقتصادی شرکت را ممکن است کاهش دهد. شرکت ها باید به دقت مزایا را در مقابل هزینه های مرتبط بسنجند.

برای شرکتهایی که مالیات پرداخت می کنند، معمولا تامین مالی و افزایش سرمایه از طریق سهامدارن شرکت، گران تر از تامین مالی از طریق وام و تسهیلات می باشد.

مزاحمات مدیریتی

فرآیند افزایش سرمایه می تواند برای مدیریت وقت گیر باشد. مدیران اجرایی و پرسنل کلیدی ممکن است نیاز داشته باشند که توجه خود را از عملیات روزمره منحرف کرده تا بر مذاکرات، بررسی دقیق و رعایت مقررات مرتبط با افزایش سرمایه تمرکز کنند.

نقش مشاور مالی در بهره گیری از مزایا افزایش سرمایه شرکت

همان طور که بیان کردیم، در کنار مزایای افزایش سرمایه شرکت، معایبی نیز وجود دارند و البته روش های افزایش سرمایه نیز باید به خوبی انجام شوند تا منجر به سود شود. در این میان ممکن است دانش مدیریت شرکت و پرسنل برای این اقدامات کافی نبوده و مشاور مالی بسیار کمک کننده باشد. مشاور مالی در این زمینه فردی است که به صورت کامل مشرف به این اقدامات و روش ها است و به صورت کاملا تخصصی به شرکت برای افزایش سرمایه و رسیدن به مزایا کمک خواهد کرد. بنابراین بهتر است به عنوان مدیر یک شرکت از این افراد کمک بگیریم.

سخن پایانی

مزایا افزایش سرمایه شرکت برای تمامی مدیرانی که نیاز به افزایش سرمایه در کسب و کار خود دارند، از با اهمیت ترین موارد است که باید به آن توجه شود. بنابراین باید روش مناسب را برای رسیدن به این مزایا انتخاب کرده تا کمترین ضرر را نیز داشت. یک مشاور مالی حاذق و با تجربه در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد.

تامین مالی

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

آموزش

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

رشد شرکت‌ها

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

سرمایه گذاری

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *