افزایش ارزش شرکتها بر اساس رشد پایدار کسب و کارها

  • مشاوره مدیریت ثروت اشخاص و شرکت‌ها Wealth Management
  • تشکیل پورتفوی و سبد سهام مناسب با حداکثر بازدهی و حداقل ریسک Portfolio Management
  • ارائه تحلیل شرکت‌های بورسی و غیر‌بورسی Business Analysis
  • محاسبه بازده و ریسک‌های مورد انتظار سرمایه‌گذاری‌ها Expected return & Risk
  • تدوین طرح تجاری و تهیه گزارش‌های ارزیابی اقتصادی طرح‌ها F.S & B.P

نرخ رشد پایدار (Sustainable Growth Rate) چیست؟

نرخ رشد پایدار (SGR) حداکثر نرخ رشدی است که یک شرکت یا یک کسب و کار می‌تواند بدون نیاز به تامین مالی از طریق بدهی یا سهام، داشته باشد. به عبارت دیگر، نرخی است که شرکت می تواند با استفاده از درآمد داخلی خود بدون اخذ وام و تسهیلات از منابع خارجی رشد کند. نرخ رشد پایدار شامل به حداکثر رساندن فروش و رشد درآمد بدون افزایش اهرم مالی است. دستیابی به نرخ رشد پایدار می تواند به شرکت کمک کند تا از ایجاد اهرم مالی بیش از حد و به تبع آن از مشکلات مالی خود جلوگیری کند.

برای اندازه گیری این نرخ رشد، ابتدا می بایست بازده حقوق صاحبان سهام شرکت را بدست آورده و محاسبه کنید. محاسبه مذکور سودآوری یک شرکت را با مقایسه سود خالص با حقوق صاحبان سهام شرکت اندازه گیری می کند.

سپس، نسبت سود پرداخت نشده یا انباشت شده در حساب سود و زیان انباشته (Retention Ratio) که در مجمع شرکت راجع به آن تصمیم گیری شده است را در بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ضرب کنید. 

درک نرخ رشد پایدار

نرخ رشد پایدار یک نرخ بلندمدت است و برای تعیین اینکه یک شرکت در چه مرحله‌ای قرار دارد استفاده می‌شود. 

برای اینکه یک شرکت بالاتر از نرخ رشد پایدار خود کار کند، باید تلاش ها برای فروش را به حداکثر برساند و بر محصولات و خدمات با حاشیه بالاتر تمرکز کند. همچنین، مدیریت موجودی مهم است و مدیریت باید درک درستی از گردش موجودی مورد نیاز برای مطابقت و حفظ سطح فروش کسب و کار خود داشته باشد.

مدیریت مجموعه حساب های دریافتنی نیز برای حفظ جریان نقدی و حاشیه سود بسیار مهم است. حساب های دریافتنی نشان دهنده بدهی مشتریان به شرکت است. هر چه مدت زمان طولانی‌تری برای وصول مطالبات توسط یک شرکت وجود داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که شرکت در جریان نقدینگی خود دچار کسری شود و برای تأمین مالی عملیات خود تلاش هایی را انجام دهد. در نتیجه، شرکت باید برای جبران این کمبود جریان نقدی، متحمل دریافت بدهی یا سهام اضافی شود. شرکت‌هایی با نرخ رشد پایدار پایین ممکن است بدهی‌ها و مطالبات خود را به طور مؤثر مدیریت نکنند.

 

نرخ رشد پایدار، حداکثر نرخ رشدی است که یک شرکت یا یک کسب و کار می تواند بدون نیاز به تامین مالی از طریق بدهی یا سهام داشته باشد

نرخ رشد پایدار بالا

حفظ نرخ رشد پایدار بالا در دراز مدت می تواند برای اکثر شرکت ها دشوار باشد. با افزایش درآمد، یک شرکت تمایل دارد با محصولات خود به نقطه اوج فروش برسد. در نتیجه، برای حفظ نرخ رشد، کسب و کارها باید به محصولات جدید یا محصولات دیگری غیر از محصول فعلی بپردازند که ممکن است حاشیه سود کمتری را برای شرکت داشته باشند. حاشیه سود کمتر می تواند سودآوری را کاهش دهد، منابع مالی را تحت فشار قرار دهد و به طور بالقوه منجر به نیاز به تامین مالی جدید برای حفظ رشد در کسب و کار شود. از سوی دیگر، شرکت هایی که نتوانند به نرخ رشد پایدار خود دست یابند، در معرض خطر رکود قرار خواهند گرفت.

در این رابطه نمونه ای در دهه 90 میلادی برای شرکت DELL که یک شرکت نرم افزاری است رخ داد، در سالهایی که به سالهای حباب دات کام شهرت داشت و شرکتهای نرم افزاری و کامپیوتری رشد های خیره کننده ای داشتند، شرکت Dell به مالکیت آقای دل، رشدهای بسیار خیره کننده ای را تجربه می کرد، اما این رشدها برای شرکت دردسرساز شده بود، چراکه به دلیل کمبود شدید وجه نقد و منابع نقدی در شرکت، ادامه روند کسب و کار مستلزم ورود منابع مالی متعدد از طریق وام ها و تسهیلاتی بود که شرکت اخذ می نمود، و این رویه کم کم اهرم مالی شرکت را بسیار بالابرده و می رفت که سبب ایجاد ریسک های بزرگ مالی و در نهایت ورشکستگی برای کسب و کار شود، مشاوران شرکت به درستی نقش رشد پایدار را برای این شرکت در اولویت قرار دادند و رشدهای شرکت را منطبق بر ظرفیت و پتانسیل رشد پایدار آن تنظیم نمودند، که این موضوع سبب شد که شرکت مذکور خود را از دام ورشکستگی برهاند.

محاسبه نرخ رشد پایدار فرض می‌کند که یک شرکت می‌خواهد ساختار سرمایه فعلی خود شامل بدهی و حقوق صاحبان سهام را حفظ کند، نسبت پرداخت سود سهام در مجامع شرکت را حفظ کند و فروش را با سرعتی که سازمان اجازه می‌دهد تسریع بخشد.

در بسیاری از موارد این موضوع وجود دارد که رشد یک شرکت بیشتر از آن چیزی است که می تواند خود سرمایه گذاری کند، یا در حقیقت رشدی را که قصد انجام آن را دارد، بیشتر از ظرفیت رشد پایدار آن است در این موارد، شرکت باید یک استراتژی مالی طراحی کند که سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی رشد سریع خود را افزایش دهد. شرکت می تواند اهرم مالی را از طریق بدهی افزایش دهد، پرداخت سود سهام در مجامع را کاهش دهد یا با به حداکثر رساندن کارایی درآمد، حاشیه سود را افزایش دهد. همه این عوامل می توانند نرخ رشد پایدار شرکت را افزایش دهند.

نرخ رشد پایدار در مقابل نسبت قیمت به درآمد رشد (PEG)

نسبت قیمت به درآمد رشد، نسبت قیمت به درآمد سهام (P/E) تقسیم بر نرخ رشد درآمد آن برای یک دوره زمانی مشخص است. این نسبت برای تعیین ارزش کسب و کار و در عین حال در نظر گرفتن رشد سود شرکت استفاده می شود. گفته می شود که نسبت PEG تصویر کامل تری نسبت به نسبت P/E ارائه می دهد.

نرخ رشد پایدار شامل نرخ رشد یک شرکت بدون در نظر گرفتن قیمت سهام شرکت است در حالی که نسبت PEG، رشد را همانطور که به قیمت سهام مربوط می شود محاسبه می کند. در نتیجه، نرخ رشد پایدار معیاری است که دوام رشد را در ارتباط با بدهی و حقوق صاحبان سهام ارزیابی می کند. نسبت PEG یک معیار ارزیابی است که برای تعیین اینکه قیمت سهام کمتر یا بیشتر از ارزش واقعی ارزش گذاری شده است استفاده می شود.

محدودیت های استفاده از نرخ رشد پایدار

دستیابی به نرخ رشد پایدار هدف هر شرکتی است، اما برخی از بادهای مخالف می توانند مانع رشد یک کسب و کار و دستیابی آن به این نرخ شوند.

پیش بینی و برنامه ریزی تجاری یک شرکت می تواند توانایی آن را برای دستیابی به رشد پایدار در بلندمدت کاهش دهد. شرکت ها گاهی استراتژی رشد خود را با ظرفیت رشد آن کسب و کار اشتباه می گیرند و نرخ رشد پایدار بهینه خود را اشتباه محاسبه می کنند. اگر برنامه ریزی بلندمدت ضعیف باشد، یک شرکت ممکن است در کوتاه مدت به رشد بالایی دست یابد اما در بلندمدت آن را حفظ نخواهد کرد.

در بلندمدت، شرکت‌ها باید از طریق خرید دارایی‌های ثابت و غیرجاری، که این دارایی‌ها شامل ماشین آلات و تجهیزات (PP&E) هستند، در خود کسب و کارشان سرمایه‌گذاری مجدد کنند. در نتیجه، شرکت ممکن است برای تامین مالی رشد بلندمدت خود از طریق سرمایه گذاری نیاز به تامین مالی داشته باشد که این موضوع خود باعث تاثیرگذاری در رشد واقعی شرکت در برابر نرخ رشد پایدار خواهد شد. صنایع سرمایه بر مانند نفت و گاز، تولید فلزات اساسی و معادن برای ادامه فعالیت باید از ترکیبی از تامین مالی بدهی و سهام استفاده کنند زیرا تجهیزات آنها مانند ماشین های حفاری نفت و سکوهای نفتی و تجهیزات و ماشین آلات آنها بسیار گران هستند.

برای دستیابی به یک مقایسه منصفانه و معیار معنی دار برای رشد پایدار کسب و کارها، مقایسه نرخ رشد پایدار یک شرکت با شرکت های مشابه در صنعت آن بسیار مهم است.

چرا نرخ رشد پایدار برای شرکتها بسیار مهم است؟

نرخ رشد پایدار یک اندازه گیری مهم است زیرا تصویر دقیقی از توسعه و نیازهای کسب و کار به شرکت می دهد. اغلب شرکت‌ها نمی‌خواهند مجبور به داشتن شرکای اضافی و پر مدعی و یا تامین مالی بی حد خارجی باشند، بنابراین نرخ رشد پایدار به شرکت این امکان را می‌دهد تا با استفاده از درآمد و سرمایه خود، در مورد رشد کسب و کارش برنامه ریزی داشته باشد.

 

به مشاوره مالی حرفه‌ای نیاز دارید؟

نرخ رشد پایدار را چگونه محاسبه می کنند؟

نرخ رشد پایدار را با در نظر گرفتن بازده حقوق صاحبان سهام برابر با نتیجه 1 منهای نسبت پرداخت سود سهام محاسبه می کنند. روش دیگر برای محاسبه آن ضرب نرخ نگهداری در بازده حقوق صاحبان سهام است. نرخ نگهداری نشان دهنده درصد سودی است که شرکت به عنوان سود سهام پرداخت نکرده است.

چگونه یک شرکت می تواند رشد را افزایش دهد؟

یک شرکت راه های مختلفی برای افزایش رشد دارد. یک مدیر عامل می تواند یک سخنرانی عالی داشته باشد که مشتریان را به سمت محصول مورد نظر هدایت و ترغیب کند. لذا این شرکت می‌تواند محصولی را عرضه کند که برای به حداکثر رساندن فروش و حاشیه سود طراحی شده است، یا یک شرکت می‌تواند با کاهش هزینه‌هایی مانند سود سهام یا تقسیم‌های پایین سود در مجامع، و افزایش سرعت کسب و کار، ظرفیت رشد خود را افزایش دهد.

در نهایت اینکه رشد بیش از ظرفیت رشد پایدار و یا رشد کمتر از آن، سبب اختلال در منابع مالی شرکت خواهد شد، لذا شرکتها می بایست با برنامه ریزی منطبق با این نرخ رشد، گام های خود را برای توسعه و رشد بردارند و هیجان زدگی در این امر می تواند برای کسب و کار سم باشد.

 
مشاوره سرمایه گذاری

سوالات متداول

پاسخگوی سوالات شما هستیم

سرمایه‌گذاران بر‌اساس سطح ریسک‌پذیری خود به دنبال شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآورند و بازار سرمایه به‌عنوان یکی از بازارهای جذاب، پویا و متنوع می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز سرمایه‌گذاران از قشرهای مختلف باشد.