شرکت های تامین سرمایه یا بانک سرمایه گذاری، از ارکان مهم تامین مالی شرکتها از بازار سرمایه

فهرست مطالب

شرکت های تامین سرمایه یا بانک سرمایه گذاری چیست؟

بانک سرمایه گذاری یک شرکت خدمات مالی است که به عنوان یک واسطه در معاملات مالی بزرگ و پیچیده بازار سرمایه عمل می کند؛ زمانی که یک شرکت نوپا برای عرضه اولیه عمومی (IPO) خود آماده می شود و یا زمانی که یک شرکت با رقیب خود ادغام می شود، معمولا یک بانک سرمایه گذاری  درگیر اجرایی شدن این موضوع می شود؛ همچنین به عنوان کارگزار یا مشاور مالی برای مشتریان بزرگ نهادی مانند صندوق های بازنشستگی نیز نقش ایفا می کنند.

مهمترین بانک های سرمایه گذاری جهان شامل جی پی مورگان چیس، گلدمن ساکس، مورگان استنلی، سیتی گروپ، بانک آمریکا، کردیت سوئیس و دویچه بانک هستند؛ بسیاری از این بانک های ذکر شده، بانکداری اجتماعی را نیز ارائه می‌کنند و دارای بخش‌هایی هستند که نیازهای سرمایه‌گذاری افراد با ارزش سرمایه بالا را برآورده می‌کنند.

شرکت تامین سرمایه یا بانک سرمایه گذاری چگونه کار می کند؟

به بخش مشاوره یک بانک سرمایه گذاری برای خدماتی که ارائه می دهد، کارمزد پرداخت می شود؛ بخش معاملات آن نیز بر اساس عملکرد بازار کمیسیون های مختلفی را دریافت می کند؛ همانطور که اشاره شد، بسیاری از این نوع شرکتها، شعب بانکداری خرده فروشی را نیز دارا هستند که از طریق وام دادن پول به کسب و کارهای کوچک  و متوسط علاوه بر شرکت های بزرگ و بین المللی، کسب درآمد می کنند.

متخصصینی که برای بانک های سرمایه گذاری کار می کنند ممکن است شغلی به عنوان مشاور مالی، معامله گر یا فروشنده داشته باشند؛ شغل بانکداری سرمایه گذاری پرسود است اما معمولاً با ساعات طولانی و استرس قابل توجهی همراه است.

 

نقش واسطه گری

بانک های سرمایه گذاری بیشتر به دلیل نوع کارشان به عنوان واسطه بین یک شرکت و بازارهای مالی شناخته می شوند؛ به این معنا که آنها به شرکت ها کمک می کنند تا بتوانند سهام خود را در یک عرضه عمومی یا IPO در بازار سرمایه منتشر کنند، آنها همچنین با یافتن سرمایه گذارانی در مقیاس بزرگ برای اوراق قرضه شرکت ها، تأمین مالی از طریق بدهی را برای شرکت ها تسهیل می کنند.

نقش مشاوره ای بانک سرمایه گذاری با مشاوره پیش از پذیره نویسی سهام یا اوراق بدهی یک کسب و کار آغاز می شود و پس از توزیع و انتشار اوراق بهادار نیز ادامه می یابد.

بانک سرمایه‌گذاری مسئول بررسی صحت صورت‌های مالی شرکتها و انتشار دفترچه‌ای است که پیشنهادات را قبل از اینکه اوراق بهادار برای خرید در دسترس قرار گیرند، به طور مفصل برای سرمایه‌گذاران توصیف و تشریح می‌کند.

مشتریان بانک های سرمایه گذاری شامل شرکت ها، صندوق های بازنشستگی، سایر موسسات مالی، دولت ها و صندوق های تامینی هستند.

هر چه بانک سرمایه گذاری یا همان شرکت تامین سرمایه، ارتباطات بیشتری در جامعه مالی جهانی داشته باشد، احتمال کسب سود بیشتری از طریق ارتباط خریداران با فروشندگان یا سرمایه گذاران با سرمایه پذیران، به ویژه برای تراکنش های بالا و ویژه، خواهد داشت؛ عملیات بانک سرمایه گذاری را می توان به طور تقریبی به سه کارکرد اصلی تقسیم کرد:

  • مشاوران مالی

به عنوان یک مشاور مالی برای سرمایه گذاران بزرگ نهادی، یک بانک سرمایه گذاری ممکن است مشاوره استراتژیک در مورد موضوعات مختلف مالی ارائه دهد؛ آنها این ماموریت را با ارائه درک کاملی از اهداف، صنعت و بازارهای جهانی مشتریان خود با چشم انداز استراتژیک لازم برای شناسایی و ارزیابی فرصت ها و چالش های کوتاه مدت و بلند مدت انجام می دهند.

  • ادغام و تملیک

تسهیل و کمک به ادغام و تملک دو یا چند کسب و کار در یک فرآیند حرفه ای، یک عنصر کلیدی از کار یک بانک سرمایه گذاری است؛ برخی از بزرگترین بانک ها مانند Goldman Sachs Group Inc. (GS)، JPMorgan Chase & Co (JPM)، مورگان استنلی (MS) و Citibank (C) با شرکت هایی در هر صنعت یا بخشی از هر صنعت، در این خصوص همکاری می کنند؛ بانک‌های سرمایه‌گذاری کوچک‌تر مانند Greenhill & Co. (GHL) و Guggenheim Partners ، ممکن است فقط بر یک بخش واحد مانند مثلا مراقبت‌های بهداشتی تمرکز داشته باشند.

بانک سرمایه گذاری ارزش واقعی و ذاتی یک کسب و کار و شرکت را تخمین می زند و به مذاکره در مورد قیمت منصفانه آن کمک می کند، همچنین به ساختاردهی و تسهیل خرید کمک می کند تا معامله تا حد امکان روان پیش برود.

  • پژوهش

بانک‌های سرمایه‌گذاری دارای بخش‌های تحقیقاتی هستند که شرکت‌ها را بررسی کرده و گزارش‌هایی درباره چشم‌اندازهای آنها می‌نویسند، اغلب این کار را بوسیله رتبه‌بندی آن کسب و کارها انجام می دهند، اما این تحقیق ممکن است مستقیماً برای بانک سرمایه گذاری درآمدزایی نداشته باشد، اما به معامله گران و بخش فروش آن کمک خواهد کرد.

همچنین بخش تحقیقات به مشتریان خارجی که می‌توانند یک معامله را از طریق میز معاملات بانک انجام دهند، مشاوره سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد که برای بانک درآمد ایجاد می‌کند.

تحقیقاتی که بانکهای سرمایه‌گذاری انجام می دهند شامل: تحقیقات اعتباری، تحقیقات درآمد ثابت، تحقیقات اقتصاد کلان و تجزیه و تحلیل کمی کسب و کارها می باشد، که همگی به صورت داخلی و خارجی برای مشاوره به مشتریان استفاده می‌شوند.

انتقاد از بانک های سرمایه گذاری

بانک های سرمایه گذاری از یک طرف به مشتریان خارج از دایره شرکت برای حوزه یا بخش خاصی مشاوره می دهند و از طرف دیگر از این اطلاعات و داده های منتشر شده به نفع خود و یا مشتریان دایره خودشان استفاده می کنند که این یک تضاد منافع بالقوه است.

برای جلوگیری از آن، بانک های سرمایه گذاری باید آنچه را که دایره اخلاقی بین بخش ها نامیده می شود حفظ کنند؛ این مانع مجازی به معنای جلوگیری از به اشتراک گذاری اطلاعاتی است که به یک طرف یا طرف دیگر اجازه می دهد به طور غیرمنصفانه به ضرر مشتریان خود سود ببرد.

 

 

تامین مالی

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

آموزش

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

رشد شرکت‌ها

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

سرمایه گذاری

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *