انواع مدل های خدمات مالی و مدیریت پول

فهرست مطالب

مدیریت مالی یک اصطلاح گسترده است که فعالیت های مرتبط با بانکداری، اهرم یا بدهی، اعتبار، بازار سرمایه، پول و سرمایه گذاری را توصیف می نماید.

اساساً، امور مالی نشان دهنده مدیریت پول و فرآیند جذب وجوه مورد نیاز می باشد؛ امور مالی همچنین شامل نظارت، مدیریت پول، بانکداری، اعتبارات، سرمایه گذاری، دارایی ها و بدهی هایی است که سیستم های مالی و ساختارهای سرمایه را تشکیل می دهند.

بسیاری از مفاهیم اساسی در امور مالی از تئوری های اقتصاد خرد و اقتصاد کلان سرچشمه می گیرند؛ یکی از بنیادی ترین نظریه ها، ارزش زمانی پول است که بیان می کند ارزش یک دلار امروز، بیش از ارزش یک دلار در آینده است.

انواع امور مربوط به مدیریت مالی

افراد، کسب و کارها، شرکتها و نهادهای دولتی همگی برای فعالیت به بودجه نیاز دارند. بنابراین، حوزه مالی شامل سه زیرمجموعه اصلی است:

امور مالی شخصی

امور مالی شرکتی

مالیه عمومی (دولتی).

1. امور مالی شخصی

امور مالی شخصی مختص موقعیت و فعالیت مالی یک فرد حقیقی است؛ بنابراین، استراتژی‌های مالی مرتبط تا حد زیادی به درآمد، نیازهای زندگی، اهداف و خواسته‌های افراد بستگی دارد؛ برنامه ریزی مالی شامل تجزیه و تحلیل موقعیت مالی فعلی افراد برای تدوین استراتژی هایی برای برآورده سازی نیازهای آتی در چارچوب محدودیت های مالی است.

به عنوان مثال، افراد باید برای بازنشستگی پس انداز کنند، این امر مستلزم پس انداز یا سرمایه گذاری کافی در طول زندگی کاری آنها برای تأمین بودجه برنامه های بلندمدت آنها است، این نوع تصمیمات مالی در حوزه مدیریت مالی شخصی افراد قرار می گیرد.

امور مالی شخصی طیف وسیعی از فعالیت ها، از جمله استفاده یا خرید محصولات مالی مانند کارت های اعتباری، بیمه، وام مسکن و انواع مختلف سرمایه گذاری ها را پوشش می دهد.

بانکداری نیز جزئی از امور مالی شخصی در نظر گرفته می شود زیرا افراد از حساب های چک و پس انداز و همچنین از خدمات پرداخت آنلاین یا موبایلی مانند PayPal و غیره نیز استفاده می کنند.

2. امور مالی شرکت

امور مالی شرکتی به فعالیت های مالی مرتبط با اداره یک شرکت اطلاق می شود، معمولا یک بخش یا یک واحد برای نظارت بر فعالیت های مالی در شرکت ها ایجاد می شود.

به عنوان مثال، یک شرکت بزرگ ممکن است تصمیم بگیرد که آیا از طریق انتشار اوراق قرضه وجوه مورد نیاز خود را جمع آوری کند، یا از طریق عرضه و انتشار سهام جدید، بانک های سرمایه گذاری یا همان شرکت های تامین سرمایه ممکن است در مورد چنین ملاحظاتی به شرکت مشاوره داده و به آن ها کمک نمایند تا اوراق بهادار را چه از نوع اوراق قرضه و یا از نوع انتشار سهام عرضه کنند.

استارت ‌آپ ‌ها ممکن است از سرمایه‌گذاران فرشته یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر در ازای درصدی از مالکیت، سرمایه و وجوه لازم را دریافت کنند، اگر شرکتی به رشد و شکوفایی مورد نظر برسد، و تصمیم به عرضه عمومی سهام داشته باشد، سهام خود را در بورس اوراق بهادار از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO) منتشر می کند تا سرمایه گذاران خطرپذیر بتوانند وجه نقد لازم را جذب و نتایج سرمایه گذاری های خود را دریافت نماید، در موارد دیگر، برای بودجه بندی مناسب و مؤثر سرمایه، یک شرکت با اهداف رشد مشخص ممکن است نیاز داشته باشد تصمیم بگیرد که کدام پروژه ها را تامین مالی کند و کدام پروژه را متوقف نماید.

همه این نوع تصمیمات در حوزه مالی شرکت ها قرار می گیرند.

3. مالیه عمومی (دولتی)

مالیه عمومی شامل مالیات، هزینه، بودجه و سیاست‌های انتشار بدهی است که بر نحوه دریافت و پرداخت دولت برای خدماتی که به مردم ارائه می‌کند تأثیر می‌گذارد، که بخشی از سیاست های مالی دولت هاست.

دولت های فدرال و ایالتی در ایالات متحده آمریکا، با نظارت بر تخصیص منابع، توزیع درآمد و ثبات اقتصادی به جلوگیری از شکست بازار کمک می کنند، تأمین مالی منظم و مداوم دولت ها عمدتاً از طریق مالیات تأمین می شود، وام گرفتن از بانک ها، شرکت های بیمه و سایر کشورها نیز به تامین مالی هزینه های دولت کمک می کند.

یک نهاد دولتی علاوه بر مدیریت پول در عملیات روزمره، دارای مسئولیت های اجتماعی و مالی نیز می باشد؛ از یک دولت انتظار می رود که برنامه های اجتماعی مناسب و کافی را برای شهروندان مالیات دهنده خود تضمین کند؛ باید محیط اقتصادی باثباتی را حفظ کند تا مردم بتوانند پس انداز کنند و مطمئن باشند که پولشان امن خواهد بود.

نکته مهم

خدمات مالی مشابه کالاهای مالی نیستند، و در حقیقت خدمات مالی با کالاهای مالی متفاوتند، کالاهای مالی محصولاتی مانند وام مسکن، سهام، اوراق قرضه و بیمه نامه و مواردی از این نوع هستند، خدمات مالی خدماتی هستند که توسط واحدهای مالی ارائه می شوند، مشاوره و مدیریت سرمایه گذاری که مشاوران مالی برای مشتری های خود ارائه می دهند نمونه ای از خدمات مالی هستند.

خدمات مالی

خدمات مالی خدماتی هستند که به مصرف کنندگان و کسب و کارهای مختلف این اجازه را می دهند که به کالاهای مالی دسترسی پیدا کنند و آن ها را به دست آورند، یک مثال ساده، خدمات مالی ارائه شده توسط یک ارائه دهنده سیستم پرداخت آنلاین است که وجوه را بین پرداخت کنندگان و گیرندگان می پذیرد و انتقال می دهد، این موضوع شامل حساب‌های تسویه‌شده از طریق چک، کارت‌های اعتباری و نقدی، و انتقال الکترونیکی وجوه می‌شود.

بخش خدمات مالی یکی از بخش های مهم اقتصاد است، این امر به حرکت اقتصاد یک کشور کمک می کند و جریان آزاد سرمایه و نقدینگی را در بازار فراهم می نماید.

بخش خدمات مالی متشکل از شرکت‌های مالی مختلفی از جمله بانک‌ها، شرکت ها و بانکهای سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مالی، شرکت‌های بیمه، وام دهندگان، خدمات حسابداری و کارگزاران املاک و مستغلات می باشد.

وقتی بخش خدمات مالی و اقتصاد یک کشور قوی باشد، اعتماد مصرف کننده و قدرت خرید افزایش می یابد، وقتی بخش خدمات مالی با شکست مواجه می شود، می تواند اقتصاد را به رکود بکشاند و منجر به رکود شدید در نظام اقتصادی کشور شود.

فعالیت های مالی چیستند؟

فعالیت‌های مالی ابتکارات و معاملاتی هستند که کسب‌وکارها، دولت‌ها و افراد در جهت تلاش برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود انجام می‌دهند.

آنها فعالیت هایی هستند که شامل ورود یا خروج پول می شوند، به عنوان مثال می توان به خرید و فروش محصولات (یا دارایی ها)، انتشار سهام، عرضه وام، و نگهداری حساب ها اشاره کرد.

زمانی که یک شرکت سهام جدیدی را منتشر می کند و یا بدهی خود را بازپرداخت می کند، درگیر فعالیت های مالی است، به طور مشابه، افراد و دولت‌ها هنگام گرفتن وام و وضع مالیات در فعالیت‌های مالی شرکت می‌کنند که اهداف پولی خاصی را پیش می‌برند.

امور مالی چیست؟

اصطلاح “مالی” به فعالیت های مالی اشاره دارد که از زندگی افراد، مشاغل و کسب و کارها و دولت ها حمایت می کند، برخی از این فعالیت ها شامل بانکداری، استقراض، پس انداز و سرمایه گذاری می باشد، امور مالی همچنین به مطالعه و مدیریت پول و ابزارهای مالی که بخشی از سیستم مالی یک کشور هستند اشاره دارد.

آیا صنعت خدمات مالی مهم است؟

بله شرکت‌هایی که خدمات مالی ارائه می‌دهند همیشه مهم بوده‌اند، زیرا به تسهیل تراکنش‌های پولی برای افراد و مشاغل کمک می‌کنند، صنعت خدمات مالی نیز به دلیل نقشی که در سلامت اقتصاد یک کشور دارد، حائز اهمیت است. طبق تحقیقات  EIU، صنعت خدمات مالی حدود 20 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد.

امور مالی شخصی چیست؟

امور مالی شخصی شامل برنامه ریزی، اجرا و مدیریت فعالیت های مالی است که بر زندگی مالی افراد تأثیر می گذارد، این فعالیت ها می تواند شامل کسب درآمد، خرج کردن پول، پس انداز و سرمایه گذاری و وام گرفتن باشد.

تامین مالی

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

آموزش

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

رشد شرکت‌ها

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

سرمایه گذاری

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *