اقتصاد مالی کسب و کار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فهرست مطالب

اقتصاد مالی چیست؟

اقتصاد مالی شاخه ای از علم اقتصاد است که استفاده و توزیع منابع در بازارها را تجزیه و تحلیل می کند، لازم به توضیح است که تصمیمات مالی اغلب باید رویدادهای آینده را در نظر بگیرند، خواه این رویدادها مربوط به سهام افراد حقیقی باشد و یا یک پورتفوی شرکتی و یا کلیت بازار به عنوان نمادی از اقتصاد کل.

مفهوم و کارکرد اقتصاد مالی

تصمیم گیری مالی همیشه یک فرآیند ساده نیست، زمان، ریسک (عدم قطعیت)، هزینه های فرصت و اطلاعات می توانند بر این تصمیم گیری ها موثر باشند، اقتصاد مالی از نظریه های اقتصادی برای ارزیابی اینکه چگونه برخی از عناصر بر تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارند، مورد استفاده قرار می گیرد، و ابزارهایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا تصمیمات دقیق تری را اتخاذ نمایند.

اقتصاد مالی معمولاً شامل استفاده از مدل‌ها و روش های پیچیده برای ارزیابی متغیرهای مؤثر بر یک تصمیم خاص می باشد، اغلب، این مدل‌ها فرض می‌کنند که افراد یا مؤسساتی که تصمیم‌گیری می‌کنند منطقی عمل می‌کنند، اگرچه لزوماً اینطور نیست، رفتار غیر منطقی طرفین باید در اقتصاد مالی به عنوان یک عامل خطر و ریسک بالقوه در نظر گرفته شود.

این شاخه از اقتصاد به شدت بر اقتصاد خرد و مفاهیم اساسی حسابداری بنا شده است، اقتصاد مالی رشته ای دارای اعداد و ارقام و اصطلاحا کمیتی است که از اقتصاد سنجی و همچنین سایر ابزارهای ریاضی برای ارزیابی های مورد اشاره استفاده می کند.

نکته مهم

تبحر در اقتصاد مالی نیازمند آشنایی با آمار و احتمالات مقدماتی است، زیرا اینها ابزارهای استانداردی هستند که برای اندازه گیری و ارزیابی ریسک مورد استفاده قرار می گیرند.

اقتصاد مالی ارزش منصفانه، ریسک، بازده، و تامین مالی اوراق بهادار و دارایی ها را مطالعه می کند، عوامل پولی متعددی از اقتصاد کلان، از جمله نرخ بهره و تورم نیز در اقتصاد مالی در نظر گرفته می شوند.

 

اقتصاد مالی در مقابل اقتصاد سنتی

اقتصاد سنتی بر مبادلاتی متمرکز است که در آن پول یکی از اقلام مورد معامله است، اما تنها یکی از آنها، یعنی در خیلی از موارد نیز، از کالاها هم به عنوان اقلام مورد معامله تحت عنوان تهاتر استفاده می شود، ولی در مقابل، اقتصاد مالی بر مبادلاتی متمرکز است که در آن از یک نوع پول و یا چند نوع پول استفاده شده و این پول است که در دو طرف معامله ظاهر می گردد.

اقتصاددانان مالی را می توان از تمرکز آنان بر فعالیت های پولی مانند مدت زمان، عدم قطعیت (ریسک)، بازده و ارزیابی داده ها، از اقتصاددانان سنتی متمایز کرد.

روش های اقتصاد مالی

زوایای زیادی برای مفهوم اقتصاد مالی وجود دارد، دو مورد از برجسته ترین آنها عبارتند از:

تنزیل جریانات نقدی (Discount)

تصمیم گیری در طول زمان این واقعیت را نشان می دهد که ارزش 1 دلار در طی 10 سال گذشته کمتر از ارزش 1 دلار در حال حاضر است، بنابراین، 1 دلار در 10 سال باید تنزیل داده شود تا ریسک، تورم و بازده های تعدیل شده با تورم، در نظر گرفته شوند، عدم تنزیل مناسب جریانات نقدی می‌تواند منجر به مشکلات فراوانی مانند عدم ارزیابی های مناسب در طرح های بیمه ای و بازنشستگی گردد.

مدیریت ریسک و تنوع دارایی ها

تبلیغات محصولات مبتنی بر ابزارهای مالی در بازارهای سرمایه و بورس باید به سرمایه گذاران بالقوه یادآوری کند که ارزش سرمایه گذاری آنها ممکن است کاهش یابد و یا با افزایش همراه باشد.

موسسات مالی همیشه به دنبال راه هایی برای بیمه یا پوشش ریسک هستند، گاهی اوقات ممکن است دو دارایی بسیار پر ریسک در پورتفوی نگهداری شوند، اما به دلیل این تنوع در دارایی ها، ریسک کلی پایین باشد: به عنوان مثال اگر سهم الف فقط زمانی بد عمل کند که سهم ب خوب عمل کند (و بالعکس)، آنگاه این دو سهم یک پوشش کامل نسبت به هم دارند.

بخش مهمی از امور مالی، تعیین ریسک کل یک سبد دارایی ها یا پورتفوی پر ریسک است، زیرا ریسک کل ممکن است کمتر از ریسک تک تک دارایی های موجود در آن پورتفوی باشد.

 

تامین مالی

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

آموزش

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

رشد شرکت‌ها

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

سرمایه گذاری

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *