چه روش ها و مدل هایی برای ارزشگذاری سهام شرکت ها وجود دارد؟ (Valuation)

فهرست مطالب

امروزه در دنیا روش ها و مدل های گوناگونی را برای ارزشگذاری و قیمت‌ گذاری سهام شرکت ها و کارخانجات مختلف مورد استفاده قرار می دهند، اما به طور معمول چند روش رایج در موسسات مالی و ارزشگذاری دنیا وجود دارد که عبارتند از: ارزشگذاری بر مبنای دارایی ها، ارزشگذاری بر مبنای بازار یا روش نسبی و ارزشگذاری بر مبنای تنزیل جریانات و درآمدهای نقدی شرکت، هر کدام از این روش ها، مزایا و گاهی معایبی برای استفاده در یک نوع شرکت خاص دارد، اما معمولا برای یک ارزشگذاری منصفانه که قابلیت اتکا توسط مالکان شرکت از یک طرف و سرمایه گذاران از طرف دیگر را داشته باشد، از مجموع همه این روش ها استفاده می نمایند و یک میانگین موزونی را بر اساس نوع شرکت از آن استخراج می نمایند. لازم به ذکر است که هر کدام از این مدل ها و روش ها، کارایی بیشتری برای یک نوع خاصی از یک کسب و کار دارد، به عنوان مثال، روش ارزشگذاری بر مبنای دارایی ها، بیشتر در شرکت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که کسب و کارشان از نوع سرمایه گذاری و یا صندوق سرمایه گذاری بوده و یا شرکت هایی که دارایی های فراوانی دارند اما درآمد متناسب با آن دارایی ها را ندارند، یا به عنوان مثال، روش تنزیل درآمدها و جریانات نقدی نیز می تواند برای شرکت هایی که خیلی دارایی محور نبوده و اغلب بر درآمدهای خود متمرکز هستند، بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، اما همانطور که عرض شد، به طور رایج، برای هر نوع کسب و کاری از میانگینی از همه این مدل ها و روش ها استفاده می گردد.

 

 

تامین مالی

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

آموزش

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

رشد شرکت‌ها

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

سرمایه گذاری

دریافت حرفه‌ای‌ترین مشاوره مالی
بر اساس واقعیت‌های پیش روی اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *